سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بـیّـنــــــــات

یاد دوران دبیرستانم می افتم

یادم می آید یه مدتی بند شده بودم به دوستای هم کلاسیم و می پرسیدم بهترین جمله تو نظر اونا کدوم جمله می تونه باشه که بشه با آب طلا!!نوشت.

هر از چند گاهی که مخم تاب بر میداشت از این دست کارها زیاد می کردم.هر کسی یه چیزی میگفت و من هم تا می تونستم یادداشت میکردم.از جمله های عاشقونه گرفته تا ضرب المثل های محلی و تک بیت هایی از حافظ و شهریار و ...

اما مشکل اینجا بود خودم تو انتخاب این یه جمله به بد وسواسی افتاده بودم! یه مدت گذشت تا اینکه یک جمله ای حسابی تکونم داد:

إن کــــان دیــــن مــحــمــد لـــم یـــســـتــــقـــم الا بــقــتــلـــی فیــــــــــــــا ســـیــــــوف خـــذیــــــنـــــی

اگر دین محمد(ص) جز با کشتن من پا بر جا نمی ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید

همه عزت و هویت و آرمان خواهی شیعه تو این یه جمله به بهترین وجه ممکن متجلی شده است.

فکر نمیکنم بلکه مطمئنم؛

فرقش با همه قهرمان ها و اسطوره های تاریخ این بود که حسین (ع) حماسه مقدسی خلق کرد که در روح و کالبد همه انسان های آزادی خواه و حقیقت جو ، جولان و هیجانی در جهت سلحشوری و مقاومت ایجاد نمود.

همه ملت ها به اسطوره ها و قهرمانان افسانه ای خود می نازند و با آنها به سایر ملت ها و تمدن ها فخر فروشی میکنند.

از رستم خودمان تا ایلیاد و ادیسه یونانیان  و ...که همگی یا از تراوشات ذهن خلاق نویسندگان بیشتر مشرق زمینی بوده یا داستان هایی که سینه به سینه منتقل شده و نسل به نسل گفته و شنیده شده و ملت ها امروز با یاد آوری آنها غرور ملی میهنی خودشان را به تصویر میکشند.

یادم می آید شبی که اتفاقا مصادف شده بود با شبهای محرم بلاژویچ مربی آن روزهای تیم ملی دعوت شده بود به برنامه نود.خواست ایام سوگواری محرم را تسلیت بگوید ،چلنگر هم که طبق معمول داشت ترجمه میکرد که از امام حسین با عنوان افسانه ملت ایران یاد کرد.بعد که به قول امروزی ها ووله ای پخش شد و برگشتن،چلنگر سریع حرف بلاژ را پس گرفت!!! و و اشاره کرد منظور بلاژویچ واقعیتهای تاریخی ملت ایران بوده است.

من مانده بودم که یعنی کار امام حسین (ع) ما آنقدر برای اینها غیر قابل هضم بوده که فکر کرده بودن این یک افسانه هست و واقعیت ندارد!؟

میدانستم چیرو از داستان عاشورا خبر دارد چون جایی خوانده بودم که او عاشق مراسم سیزده بدر وقاشق زنی ایرانی هاست و از همه رسم و رسومات  ما ایرانی ها خبردارد...

حسین بن علی (ع)به عنوان بزرگترین معلم درس شهادت طلبی و آرمان خواهی حقیقتی را با عمق ایمان خود به جهانیان تعلیم داد که هنوز که هنوز است خیلی از فیلسوفان و عالمان لَنگ همین یک جمله او هستند.

همه حیثیت آدم و عالم با توست           در فرات نفسم گام بزن دم با توست

من از این جزرومد سینه زنانت خواندم    ماه من شورش شبهای محرم باتوست

محرم نزدیکه،یه عده ای روزای ماه رجب بعضیا شبا و روزای ماه رمضون و بعضیا هم محرم رو برا بستن توشه معنوی خودشون انتخاب میکنن اما فرق محرم با بقیه روزهای خدایی سال اینه که خیلیا تو این روزا عشق بازی میکنن...معاشقه با اسم قشنگ عزیز دردانه های خدا

...

عصر انفجار اطلاعاته و نسل جوان امروز تشنه ایمان و آرمان خواهی اما بعضی تحریفات در مفاهیم دینی باعث دلسردی بعضی از این جوانان برای ورود به عرصه دین و مذهب شده است و باعث شده که یه عده ای سراغ مکتب ها و فرقه های پوچ و بی هویت بروند.

از کم کاری روشنفکران و عالمان دینی بوده یا مسئولین فرهنگی یا از خود ما مردم نمیدانم اما در این عصری که طوفان اطلاعات به روز شده غوغا میکند و موج فزاینده مکتب های الحادی روز به روز در حال گسترش است باید تا دیر نشده فکری اساسی به دور از ملاحظه کاری ها و یا اهمال کاری های سابق در راستای زدودن این تحریفات از سیمای دین و مذهب انجام شود.

محرم و حماسه حسینی از مهمترین مقولات مذهب ماست که در نقل آن تحریفات عمده ای صورت گرفته است که متاسفانه بعضی از آنها هنوز در بین عوام جماعت رایج است.گاهی حتی آنقدر حماسه حسینی محدود به مرثیه سرایی ها می شود که عظمت قیام حسینی در پس این رفتارها پنهان می ماند.

** ... این مرثیه همیشه باید مخلوط با حماسه باشد.اینکه گفته اند رثای حسین بن علی باید زنده بماند حقیقتی است و از خود پیغمبر گرفته اند و ائمه اطهار نیز به آن توصیه کرده اند.

این رثاء و مصیبت نباید فراموش بشود این ذکری،این یادآوری نباید فراموش بشود و باید اشک مردم را همیشه بگیرید،اما در رثای یک قهرمان.

پس اول باید قهرمان بودنش برای شما مشخص بشود و بعد در رثای قهرمان بگریید و گرنه رثای یک آدم نفله شده بیچاره بی دست و پای مظلوم که دیگر گریه ندارد و گریه ملتی برای او معنی ندارد.

در رثای قهرمان بگریید برای اینکه احساسات قهرمانی پیدا کنید

برای اینکه پرتوی از روح قهرمان در روح شما پیدا شود و شما هم تا اندازه ای نسبت به حق و حقیقت غیرت پیدا کنید،شما هم عدالتخواه بشوید،شما هم با ظلم و ظالم نبرد کنید،شما هم آزادیخواه باشید،برای آزادی احترام قائل باشید،شما هم سرتان بشود که عزت نفس یعنی چه،شرف و انسانیت یعنی چه،کرامت یعنی چه...

خیال می کنیم حسین بن علی در آن دنیا منتظر است که مردم برایش دلسوزی کنند یا العیاذبالله حضرت زهرا بعد از هزار و سیصد سال،آنهم در جوار رحمت الهی منتظر است که چهار تا آدم فکسنی برای او گریه کنند تا تسلی خاطر پیدا کند!**

برگرفته از کتاب ارزشمند حماسه حسینی متفکر شهید آیه الله مرتضی مطهری (ره)

از خودمان شروع کنیم امام حسین ع شهید راه امر به معروف و نهی از منکر است ،شده با یک تذکر جلوی بعضی انحرافات و خرافات در عزاداری های محرم را تا جایی که می توانیم بگیریم.از دور انداختن شمایل جعلی اهل بیت تا بعضی اعمال ظاهری که باعث بدنام شدن فرهنگ اصیل و شیعی عاشورایی میشود که  پالایش این تحریفات و خرافات همگی باعث حفظ ارزشهای والای این فرهنگ ممتاز خواهد شد.

پ ن 1:شبای محرم فرصت خوبیه برای یاد آوری مهربون سلحشورایی که از جان و دل عاشورا رو درک کردند و عاشورایی از این دنیا کوچ کردن.تو این شبا اگر دلتان لرزید و بغضتان ترکید کسی اینجا محتاج دعاست.

پ ن 2:به قول شهید بزرگوار آیه الله مطهری شمر امروزمان را بشناسیم.فعلا که غرورمان حسابی ضربه خورده است اما غزه و شیر بچه های حماس بیدارند و خون شهیدان غزه روزی شمر امروز را هم رسوا خواهد کرد.

پ ن 3:همه عزت مال خداست

 


نوشته شده در چهارشنبه 87/10/4ساعت 8:30 عصر توسط دل سپرده نظرات ( ) | |

<      1   2   3